یوتیوب یکی از بزرگترین موتور جستجوها در جهان است.
نوشتن توضیحات یا دیسکریپشن ✍️ با استفاده از کلمات کلیدی، به بینندگان کمک می کند تا ویدیوهای شما را راحت تر از طریق جستجو پیدا کنند. در این مطلب از حرف اضافه، به این موضوع می پردازیم که در دیسکریپشن یوتیوب چه بنویسیم و نکات طلایی نوشتن توضیح ویدیو سئو شده را ارائه می کنیم.
آموزش متن برای دیسکریپشن یوتیوب
How To Write YouTube Description (SEO Text)
به طور خلاصه برای نوشتن دیسکریپشن یوتیوب باید مواردی چون استفاده از کلمات کلیدی، توضیحات کوتاه و مختصر و… را رعایت کنید. در ادامه جزییات بیشتری را ارائه می کنیم.
۱- دیسکریپشن یوتیوب چیست؟
شرح برای یوتیوب یا دیسکریپشن، بخش مهمی از استراتژی دیجیتال شما می باشد. نحوه نوشتن توضیحات یوتیوب می تواند مخاطبان را جذب و به طور قابل توجهی بر عملکرد بازاریابی برند و محتوای شما تاثیر بگذارد و بیننده را ترغیب به دانلود ویدیو یوتیوب شما نماید. دیسکریپشن YouTube بخشی است که در آن یک سازنده محتوا اطلاعات بیشتری درباره محتوای ویدیویی و کانال خود مانند لینک محصول، اطلاعات کسب و کار، توضیحات ویدیو و… نشان می دهد. بنابراین، دیسکریپشن یوتیوب برای کمک به کاربران و موتورهای جستجو برای درک هدف ویدیو و محتوای آن طراحی شده است.
در ادامه، نکات نوشتن دیسکریپشن یوتیوب را ارائه می کنیم.
۲- نکات نوشتن دیسکریپشن یوتیوب
یک دیسکریپشن یوتیوب زمانی منجر به افزایش بازدید ویدیوهای شما می شود که شامل موارد زیر باشد:
جلب توجه کند
نوشتن دیسکریپشن یوتیوب را به عنوان دو بخش در نظر بگیرید، آنچه که بییندگان قبل از more.. می بینند و آنچه که بعد از آن مشاهده خواهند کرد. سعی کنید از چند خط اول دیسکریپشن خود برای توصیف ویدیوی خود استفاده کنید زیرا این همان چیزی است که بینندگان ابتدا می بینند. هدف این است که آنقدر کنجکاوی بینندگان را تحریک کنید تا مجبور شوند روی ویدیوی شما کلیک کنند.
به عنوان مثال، شروع با یک سوال تحریک آمیز، یک واقعیت شگفت انگیز یا یک جمله جسورانه می تواند بینندگان را به سمت خود بکشاند و آنها را وادار به یادگیری بیشتر کند. همچنین سعی کنید که پاراگراف های کوتاه بنویسید و در صورت نیاز از لیست ها نیز استفاده کنید.
شما باید از همان ابتدا به مهمترین اطلاعات بپردازید. قبل از اینکه هر چیز دیگری را وارد کنید، ایده اصلی ویدیوی خود را در یکی دو جمله اول قرار دهید. برای نمونه ببینید که در تصویر ویدیوی یوتیوب زیر، بیننده از همان ابتدا، متوجه میشود که تولیدکننده محتوا قرار است در مورد نحوه آپدیت ویندوز ۱۱ صحبت کند.
توضیح مختصر و جالب در مورد محتوای ویدیو
قسمت دوم توضیحات می تواند اطلاعات دیگری در مورد کانال شما باشد تا بینندگان بتوانند اطلاعات بیشتری کسب کنند. محتوای ویدیو را توضیح دهید، پس زمینه ای را ارائه دهید که ممکن است برای بیننده لازم باشد تا بفهمد چه چیزی را می خواهد تماشا کند. توضیحات ویدیو هر چه ساده تر باشد، بهتر است. برای نمونه “در این ویدیو، استراتژی های اثبات شده برای به حداکثر رساندن بهره وری، از جمله نکات مدیریت زمان، ابزارهایی برای سازماندهی و عادت های موفقیت را بررسی خواهیم کرد.”
شما حداکثر می توانید ۵۰۰۰ کاراکتر را در بخش توضیحات بنویسید.
توضیحات منحصر به فرد و استفاده از کلمات کلیدی
مطمئن شوید که هر ویدیو دارای توضیحات منحصر به فرد است. زیرا این کار باعث می شود که محتوای شما آسان تر از طریق موتور جستجو یافته شود و همچنین کمک می کند تا ویدیوی شما از دیگران متمایز شود.
۱ تا ۲ کلمه اصلی که ویدیوی شما را توصیف می کنند را شناسایی نمایید و آنها را در دیسکریپشن و عنوان خود قرار دهید. بنابراین اگر ویدیوی شما کلمه کلیدی خاصی را هدف قرار می دهد، باید مطمئن شوید که آن را در توضیحات ویدیوی خود قرار می دهید. سعی کنید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که احتمالا توسط کاربرانی که به دنبال محتوای مرتبط با ویدیوهای شما هستند مورد استفاده قرار می گیرند.
به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نیز برای نتایج شما ضرر خواهد داشت. بنابراین به جای استفاده مکرر از یک کلمه کلیدی در توضیحات خود، سعی کنید کلمات کلیدی هم معنا یا اصطلاحات مرتبط مشابه را به کلمه کلیدی اصلی اضافه کنید. برای نمونه در مثال زیر، عنوان ویدیو، “صفر تا صد تنظیمات کانال یوتیوب” می باشد. در توضیحات این ویدیو، تولید کننده محتوا کلمات کلیدی مانند تنظیمات درست کانال یوتیوب، کانال یوتیوب و تنظیمات داخل یوتیوب را استفاده کرده است.
یا اینکه در مثال زیر، عنوان ویدیو YouTube SEO: How to Rank Your Videos می باشد. توجه کنید که تولیدکننده محتوا در دیسکریپشن ویدیوی خود از چندین عبارت مرتبط شامل Video SEO، YouTube SEO و YouTube keyword research استفاده کرده است. بنابراین کاربری که عبارت How to Rank On YouTube را در یوتیوب جستجو کند، به احتمال زیاد این ویدیو را پیدا میکند زیرا کلمه کلیدی در دیسکریپشن گنجانده شده است.
مزیت تماشای ویدیو را به اشتراک بگذارید
در اینجا، باید بر آنچه بیننده از تماشای ویدیوی یوتیوب به دست می آورد تمرکز کنید. به بینندگان بگویید که در پایان ویدیو چه چیزی یاد خواهند گرفت یا چگونه سود خواهند برد. این می تواند ارزش آموزشی، سرگرمی یا نکات عملی باشد که می توانند در زندگی خود به کار ببرند. به عنوان مثال، “پس از تماشای این ویدیو، میدانید که چگونه استراتژی بازاریابی یوتیوب عالی را ایجاد کنید.” این به تعیین انتظارات درست کمک می کند، بنابراین بینندگان دقیقا باید بدانند که چه چیزی را مشاهده خواهند کرد و آیا این چیزی است که آنها به آن علاقه دارند یا خیر.
لحن دوستانه و محاوره ای
یکی از ویژگی های شبکه های اجتماعی، لحن دوستانه و محاوره ای است که بسیاری از افراد و برندها در ارتباطات خود از آن استفاده می کنند. این به کاربر کمک می کند احساس کند که یک فرد در حال برقراری ارتباط با او است، که همچنین به او کمک می کند تا با محتوا تعامل داشته باشد. با این حال، سطح رسمی بودن توضیح ویدیو به برند شما بستگی دارد و با در نظر گرفتن این موضوع می توانید دیسکریپشن ویدیو را بنویسید.
به مردم بگویید که در مرحله بعد، چه کاری باید انجام دهند
می توانید لینک وبسایت خود یا دیگری را در هنگام نوشتن دیسکریپشن یوتیوب قرار دهید و این راهی عالی است که به کاربران بگویید که در مرحله بعد چه کاری انجام دهند. همچنین می توانید خدمات، محصول، وبلاگ یا دیگر محتوای خود را از این طریق تبلیغ کنید.
دیسکریپشن یوتیوب را به چند بخش تقسیم کنید
تقسیم کردن توضیحات YouTube به بخش های مجزا به کاربران کمک می کند تا به راحتی کپی دیسکریپشن یوتیوب را انجام دهند. برای نمونه در مثال زیر پس از توضیحات ویدیو، بخش هایی برای لینک به مطالب مرتبط در اختیار کاربران قرار داده شده است.
همچنین در تصویر زیر، تولیدکننده محتوا ابتدا چند پاراگراف در مورد ویدیو توضیح نوشته است. پس از آن بخش هایی برای Subscribe، Free Guide و… را ایجاد کرده است که حاوی مطالب و لینک های مرتبط است.
ارائه اطلاعات لازم
می توانید اطلاعات اضافی که از محتوای ویدیویی شما پشتیبانی می کنند را معرفی کنید. برای مثال، اگر محصولات، افراد یا منابع خاصی را در ویدیو ذکر کردید، به آنها لینک دهید. یا اینکه پروفایل شبکه های اجتماعی را قرار دهید. این مورد منبع کاملی به بینندگان ارائه می کند تا بدون اینکه ویدیوی شما را ترک کنند و به جستجو بپردازند، اطلاعات لازم را دریافت کنند.
تشویق به مشارکت
از توضیحات خود برای تشویق بینندگان برای تعامل با محتوای شما استفاده کنید. چه بخواهید بینندگان در مورد ویدیوی شما کامنت بگذارند یا از طریق ایمیل یا رسانه های اجتماعی با شما تماس بگیرند، می توانید از دیسکریپشن برای ایجاد تعامل سریع استفاده کنید. این کار به الگوریتم YouTube نشان می دهد که محتوای شما ارزشمند است و می تواند دسترسی به ویدیوی شما را افزایش دهد. برای نمونه “اگر از این ویدیو لذت بردید، فراموش نکنید که برای نکات بیشتر، لایک کنید، نظر دهید و عضو کانال شوید.”
ارائه برچسب های زمانی (اختیاری)
برای اینکه بیننده بتواند راحت تر ویدیو را پیمایش کند و به موضوع مورد نظر خود برسد، می توانید در بخش دیسکریپشن، ویدیو را به چند بخش تقسیم کنید. برای نمونه در تصویر زیر در بخش توضیحات ویدیو، اعلام کرده ایم که در این ویدیو ابتدا مقدمه شرح داده می شود. از دقیقه ۱۱:۲۳ در مورد کرم چاله صحبت خواهد شد و یا در زمان ۲۲:۱۴ فضای پنج بعدی شرح داده می شود.
افزودن هشتگ (اختیاری)
هشتگ های مربوطه را برای مشاهده اضافه کنید و آنها را در انتهای توضیحات خود قرار دهید.
تجزیه و تحلیل کانال
در بخش Analytics کانال خود، بررسی کنید که بینندگان چگونه به محتوای شما دسترسی پیدا کرده اند. به این ترتیب می توانید خود را جای مخاطب بگذارید تا ببینید که اگر شما به دنبال ویدیوی خود بودید، در نوار جستجوی یوتیوب، چه چیزی را تایپ می کردید؟ وجود این کلمات در دیسکریپشن شما می تواند به افراد کمک کند تا محتوای شما را راحت تر پیدا کنند.
۳- قالب نمونه
در ادامه یک نمونه ساختار برای نوشتن دیسکریپشن به زبان انگلیسی و فارسی را ارائه می کنیم.
[Engaging Hook] Discover [main topic or benefit] in this video. We’ll cover [brief summary of key points]. Related Resources: - [Link 1] - [Link 2] [Call-to-Action] Enjoy the video? Like, comment, and subscribe for more content like this! Timestamps: ۰:۰۰ Introduction ۱:۱۵ Key Point 1 ۳:۴۵ Key Point 2 ۵:۳۰ Wrap-Up # YourHashtag1 #YourHashtag2 #YourHashtag3
نمونه ساختار به زبان فارسی به صورت زیر است:
[جلب توجه بیننده] در این ویدیو ما به بررسی [موضوع ویدیو] می پردازیم. اگر شما نیز به [موضوع مرتبط یا نکات کلیدی] علاقه دارید، این ویدیو را از دست ندهید! منابع: [لینک ۱] [لینک ۲] از ویدیو لذت بردید؟ برای مشاهده ویدیوهای بیشتر، لایک کنید، کامنت بگذارید و سابسکرایب کنید! برچسب زمانی: ۰:۰۰ مقدمه ۱:۱۵ [موضوع اول] ۳:۴۵ [موضوع دوم] ۵:۳۰ [نتیجه گیری] #هشتگ۱ #هشتگ۲ #هشتگ۳
تصویر زیر نیز یک نمونه فارسی از ساختار سایت دیسکریپشن است.
سوالات متداول
گذاشتن لینک در دیسکریپشن یوتیوب چگونه است؟
هنگامی که قصد آپلود یک ویدیو در یوتیوب را دارید، در بخش Description می توانید لینک مورد نظر خود را قرار دهید. پس از آن تغییرات را ذخیره کنید تا لینک شما در توضیحات ویدیو نمایش داده شود.
اگر تازه کار هستید ممکن است در ابتدا لینک در توضیحات غیرفعال باشد، بعد از دریافت تعدادی دنبال کننده این قابلیت برای شما فعال خواهد شد.
دیسکریپشن یوتیوب کجاست؟
دیسکریپشن یوتیوب زیر ویدیو در صفحه نمایش قابل مشاهده است و شامل اطلاعاتی در مورد ویدیو می باشد.
جمع بندی
محتوای ویدیویی عالی ضروری است، اما موفقیت در یوتیوب بیشتر از آن چیزی است که به نظر می رسد. توضیحات ویدیوی شما عامل مهمی است که می تواند بینندگان را تحت تاثیر قرار دهد تا روی ویدیوهای شما کلیک کنند و آنها را تماشا کنند. بنابراین شما باید نکاتی را رعایت کنید تا بازدهی بالاتری داشته باشید. برای نمونه، باید از کلمات کلیدی در دیسکریپشن یوتیوب خود استفاده کنید. همچنین لینک ها و منابع لازم برای کاربر را نیز در این بخش قرار دهید.
نظرات و پیشنهادات شما؟
در این مطلب، به این موضوع پرداختیم که در دیسکریپشن یوتیوب چه بنویسیم؟ و نکات طلایی نوشتن توضیح ویدیو سئو شده را ارائه کردیم. با در نظر گرفتن این نکات می تواند بازدید ویدیوهای خود را افزایش دهید. اگر شما نکته دیگری در مورد نوشتن دیسکریپشن یوتیوب می دانید، آن را با ما و دیگران در بخش نظرات این پست به اشتراک بگذارید.